Brenda och Alice som ser ut som de fortfarande går på college har ett tufft jobb. De sköter utveckling och marknadsföring för the Door och University Settlement (dvs den mer traditionella hemgården för alla åldrar). De har sju medarbetare till sitt förfogande och jobbar dessutom med fundraising. De offentliga bidragen täcker ca 75% och 15% utgör stiftelsemedel. Återstående 10% är intäkter från hyror, events och annat. Budgeten är ca 17 miljoner USD. Risken för minskade bidrag finns alltid även om the Door har väldigt gott rykte eftersom de visar resultat och dessutom är unik genom sin heltäckande verksamhet för utsatta ungdomar.
Hur når ni ut till bidragsgivare undrar vi? Det är mestadels styrelsens kontakter och nätverk som används och dessutom har vi en behjärtansvärd verksamhet som många vill vara med och stödja. Vi får också massmedial uppmärksamhet genom att pressen vill göra reportage om oss. Dessutom arrangerar vi events där våra ungdomar uppträder. De sociala medierna är också en stor marknadsföringskanal som bara växer. Ungdomarna får oftast reda på oss av andra ungdomar i samma situation. Vi går också ut i skolor och berättar om våra utbildningsprogram och hälsoavdelningen gör workshops ute bland ungdomar i skolor och på andra ställen.
Den stora utmaningen framöver är vår High School som öppnar i höst på fjärde våningen. Den enda i sitt slag i New york som vänder sig till utsatta ungdomar eller ungdomar från låginkomstfamiljer. Det blir ett unikt komplement men vi behöver också finna finansiärer och måste vända oss till andra än dem som redan sponsrar the Door eller the University Settlement så att vi inte konkurrerar med oss själva. Det är en utmaning. Jag är alldeles säker på att de kommer att fixa det för med den vinnaranda som personal och ledning har löser det sig. Så go for it!
På frågan vad de tyckte var det bästa med the Door svarade de flexibiliteten och att allt finns under ett och samma tak.
Christel och Ewa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar